sobota 11. dubna 2015

Påsk i Sverige (Švédské Velikonoce). A zase kontejnery.



Rozebírat duchovní rozměr nemá smysl, toho si každej užil až až :). A ve Švédsku je to stejný.

Nás spíš zajímaly tradice a všechny různý divnosti kolem. Upřímně, moc jsme to nepochopili a když jsem si to googlila na wiki, píšou tam úplně jiný tradice. Asi to každej slaví jinak. Do vázy si dávají břízu, kterou zdobí a na strom před dům motají peří :). To je srandovní, ale fakt to vypadá hezky!


sousedovic křoví

dětská váza


dospělácká váza


 V naší rodině slavili velikonoce jenom v sobotu (a díky nám pak i v pondělí :-D). Z pátku na sobotu totiž přišel Easter bunny a schoval dětem dobroty a drobnosti po zahradě. Oni se ráno vzbudí a dobroty hledají (oblečený jako hodný čarodějnice). Je to podobný jak Ježíšek o Vánocích, taky se těší a vyhlíží ho…  ale byla to sranda. Jenom mě zarazilo, že všechny vajíčka byly čokoládový – vůbec nebarvili opravdický! Pak odjeli na návštěvu a slavili zbytek dne bez nás, takže nevíme, co dělají pak :)

Easter bunny nadělil balon s Peppa pig
a čelenku s Hello Kitty


spoustu čokoládových vajec



Já jsem s holkama v neděli nabarvila pár vajec a snažila jsem se jim vysvětlit, proč je Peťan přijde vymlátit a proč mu to vajíčko jenom dají a nebudou ho nikde schovávat. Je strašně těžký vysvětlit tuhle naši super tradici někomu nezasvěcenýmu. A aby to nevyznělo násilnicky ;).
Peťan si upletl nejkrásnější mrskačku, co jsem kdy viděla – nenašli jsme totiž široko daleko žádnou vrbu, tak musel orvat okrasnej keř na zahradě. Červenej. A ta mrskačka z něho byla tak nádherná, že se jí odmítl vzdát a budeme ju ted muset všude tahat… a vajíčko si samozřejmě vysloužil… tolik radosti ze zkameněliny dračího vejce :) (aneb GoT is coming… ).

červený okrasný křoví
mrskačka v dračích barvách :)

hrdý koledník
byla obrovská
hody hody doprovody...
dračí vejce

A část 2.
Kontejnery – naše oblíbený téma. Tentokrát spíš ale o celý sběrný středisko, který mě uchvátilo už vloni..a až letos jsem si ho i nafotila (i když narychlo, aby mě nikdo neviděl). Ve Švédsku a v Norsku to maj udělaný stejně, ve Švédsku je sběr zdarma, v Norsku se za to platí.
Úplně geniální systém – maj tříděný kontejnery úplně na všechno (větve, pračky, barvy, dřeva, nábytek, kov, izolace, pneu, papír, ledničky….) a skvělej přístup pro auta nad ty kotyše, takže i já se do toho kontyšu dostanu :). Takže cokoliv chcete vyhodit, můžete krásně na jednom místě pohodlně roztřídit a zdarma.  A všichni to používají – i když je tam plno aut, na tom velkým prostoru se všichni krásně vymotají. A dokonce tam mají u každýho kontyšu k dispozici lopaty a koš na igelitky (to by ocenila moje máma :) ).  A nemají důvod odpadky vozit do lesa… takovej kontyšovej ráj  :).

nájezd pro auto
jeden kontejner vedle druhýho




odpaďák na igelitky
obrovská plocha pro hodně aut i s vozíkama

a sousedovic auto :)
stařičký volvo

Žádné komentáře:

Okomentovat